A Magyar Elektromobilitás Egyesület javaslatai a zöld rendszámos ingyenes parkolás azonnali kivezetése helyett

A zöld rendszámos járművek ingyenes parkolásának azonnali és teljeskörű megszüntetése rendkívül kellemetlen helyzetbe hozza azokat, akik a kedvezmény tudatában vásároltak a hagyományosnál magasabb vételáron tisztán elektromos vagy tölthető hibrid autót. Az azonnali kivezetés helyett fokozatos, tervezhető, előzetesen megfelelően kommunikált megoldásra lenne szükség.

A Magyar Elektromobilitás Egyesület az alábbi javaslatokat teszi:

  • a kivezetés halasztása, előre tervezhető módon, egyértelmű indikátorokhoz kötve (pl. amikor a zöld rendszámos járművek aránya eléri a 10%-ot a teljes állományban),
  • kedvezményezettek körének szűkítése (pl. kizárólag tisztán elektromos járművek),
  • a kedvezmény időbeli korlátozása (pl. csak a 2-3 óránál rövidebb parkolás ingyenes),
  • a kedvezmény térbeli korlátozása (pl. csak a külsőbb, kevésbé zsúfolt zónákban),
  • kedvezményes díjak bevezetése (pl. óradíj vagy bérlet kedvezmény)
  • a fentiek kombinációja.
Kategória Konkrét megoldás Előny Hátrány
Kivezetés halasztása előre meghatározott kivezetési dátum
  • előre tervezhető az autóvásárlók számára,
  • kiszámítható szabályozási környezet
  • a parkolók zsúfoltsága jelenleg nem csökken,
  • parkolási bevétel nem növekszik rövid távon
x% zöld rendszámos/elektromos arányhoz kötött kivezetés
Kedvezményezettek körének szűkítése csak elektromos autók
  • felére csökken a jogosultak köre,
  • csökken a parkolók zsúfoltsága,
  • parkolási bevétel növekszik
  • regisztráció adminisztrációs terhe a parkolási cégnek és autósoknak egyaránt
csak helyi zöld rendszámos autósok
  • csökken a jogosultak köre
  • parkolási bevétel növekszik
  • regisztráció adminisztrációs terhe,
  • parkolók zsúfoltsága alig csökken (helyiek foglalják elsősorban, nem az ország másik felén élők),
  • negatív marketing üzenetet közvetít a városról
Kedvezmény időbeli korlátozása csak a parkolás első 2-3 órája ingyenes
  • csökken a parkolók zsúfoltsága,
  • az egész napos ingyenes parkolás megszűnik,
  • parkolási bevétel növekszik
  • az autósnak jelezni kell a parkolás kezdetét a műszerfalon
Kedvezmény térbeli korlátozása csak az olcsóbb zónákban ingyenes a parkolás
  • a belső zóna zsúfoltsága csökken,
  • parkolási bevétel növekszik
  • a külső zónák zsúfoltsága növekedhet
Kedvezményes díjak bevezetése kedvezményes bérlet váltható zöld rendszámmal
  • csökken a parkolók zsúfoltsága,
  • parkolási bevétel növekszik
  • parkolók zsúfoltsága nem csökken jelentős mértékben (aki sokat parkol megveszi a bérletet)
kedvezményes óradíj zöld rendszámmal
  • csökken a parkolók zsúfoltsága,
  • parkolási bevétel növekszik
  • szoftverfejlesztés szükséges hozzá

A kedvezmény fokozatos, előre tervezhető kivezetése

Mindannyian örülünk a zöld rendszámos, tisztább üzemű járművek térnyerésének. Folyamatosan csökken a villanyautók felára a hagyományos járművekhez képest, így egyre kevésbé indokolt az ösztönző rendszerek fenntartása. Az ösztönzők kivezetésénél azonban létfontosságú, hogy az előre tervezhető módon történjen.

Meg kell határozni, és az érintettekkel egyértelműen kommunikálni több évre előre konkrét dátumokat, vagy indikátorokat (pl. elektromos járművek százalékos aránya) az egyes kedvezmények megszüntetéséhez.

A kedvezményezettek körének szűkítése

A zöld rendszámos ingyenes parkolás egy nagyon fontos ösztönző, ennek köszönhetően sok belvárosban dolgozó dönt úgy, hogy akár magasabb vételáron villanyautót választ. Fontos tudatosítani, hogy a zöld rendszámos autók nem szükségszerűen 20-30 millió forintos luxusautók. Az idősebb, de városi közlekedésre, szomszédos településre ingázásra tökéletesen használható járművek már 2 millió forintért elérhetők. Nem szabad tehát kijelenteni, hogy akinek futotta 20 milliós autóra, annak ne jelentsen gondot kifizetni az 500 forintos parkolási díjat.

Az elektromos autók tulajdonosainak gyakran van másik járműve is. Aki olcsó autót vett, annak azért, mert sokan nem mernek egy kis hatótávú járművel külföldi útra indulni, aki drága villanyautót választott, annak pedig egyszerűen azért, mert futja rá. Ha egy családban több autó van, a zöld rendszámos ingyenes parkolás ösztönözheti az embereket, hogy a nem füstölővel menjenek a belvárosba. Ha mindkettőre fizetni kell, akkor azzal fognak menni, amelyik épp nem a garázsban áll.

A tölthető hibridek átmenetet képeznek, mivel ezek hagyományos hajtással is használhatók, bár a villanyautós közösség tagjai törekednek a mindennapi töltésre, a napi rutin lehető legmagasabb arányban elektromos üzemben történő megtételére.

Néhány város mégis biztosra akart menni, így Pécs, Miskolc, Szolnok és Mosonmagyaróvár területén kizárólag a tisztán elektromos járművek parkolhatnak ingyenesen, a tölthető hibridek már nem.

A cél és az irány nem rossz, ugyanakkor megfontolandó, hogy megéri-e a regisztrációval járó többletmunkát a 4 milliós magyar autóállománynak jelenleg alig több mint 1,5%-át kitevő mintegy 60.000 zöld rendszámos jármű felére csökkentése (jelenleg kb. fele-fele a zöld rendszámos autók között a hibridek és tisztán elektromosok aránya).

A zöld rendszámra pillantva a parkolóőr egyértelműen el tudja dönteni, kell-e az adott járműnek parkolási díjat fizetni. Azt, hogy elektromos vagy tölthető hibrid az autó, adatbázisban kell ellenőrizze, az adatbázist a parkolási cégnek folyamatosan vezetni, minden autótulajdonosnak regisztrálni.

A kedvezmény időtartamának csökkentése

A parkolási díjra alapvetően nem bevételi forrásként, hanem forgalomszabályozó eszközként kell tekinteni. Ennek ellentmondanak a különböző kedvezmények, legyen az lakossági kedvezményes bérlet, zöld rendszámos ingyenes parkolás, de akár a teljes árú bérlet is, hiszen aki bérletet vesz, az gyakran nem negyed órára, hanem akár teljes munkanapokra a parkolóban hagyja az autóját. A zöld rendszámos kedvezményre ugyanúgy fennáll ez a probléma, mint a (kedvezményes) parkolóbérletekre.

Erre a problémára adhat választ, ha nem korlátlan ideig, csak a parkolás megkezdését követő néhány óráig ingyenes a parkolás. Európa számos nagyvárosában alkalmazzák ezt a módszert. A gyakorlatban a járművezetőnek fel kell tüntetni a parkolás kezdetét a műszerfalra helyezett papír cetlin, vagy akár egy papírboltban kisiskolások óra-oktatására használt órán. Az ellenőr így egyszerűen tudja azonosítani, hogy mikor kezdte meg a parkolást az adott jármű.

A mobilparkolás korában akár modernebb megoldást is lehetne erre alkalmazni. Például a parkolási díj fizetésére használt applikációban be lehetne állítani, hogy zöld rendszámos járművem van, így a kedvezményes zónákban a parkolás díjmentesen lenne indítható, amennyiben az autós túllépi a kedvezményes időtartamot, a rendszer automatikusan számlázni kezdhet. Amennyiben a parkoló autósok jegyet váltanak a város statisztikai adatokat is kap a kedvezményt valóban igénybe vevőkről, így egy későbbi szigorításról pontos számok ismeretében dönthet.

A kedvezményes terület csökkentése

Két magyar város, Veszprém és Szombathely úgy döntött, hogy csak a legdrágább, belvárosi piros zónában szünteti meg a zöld rendszámos járművek ingyenes parkolását, a külsőbb, kevésbé frekventált területeken továbbra is ingyen parkolhat minden zöld rendszámos jármű. A megoldás hátránya, hogy a külsőbb területek zsúfoltsága várhatóan épp annyival nő, amennyire a belső zóna kihasználtsága csökken.

Kedvezményes díj bevezetése

A kedvezmény teljes eltörlése helyett átmeneti időszakra kaphatnának a zöld rendszámos járművek például 50%-os kedvezményt a parkolási díjból vagy a bérlet árából. Előbbivel kapcsolatban nehézség, hogy ez is a parkolási díjfizetési rendszerhez használt szoftver fejlesztését igényelné. Ugyanakkor a villanyautósokat a mobiltelefonos díjfizetés felé terelheti, ha a fizikai parkolóórán nincs, de az applikációban jár a kedvezmény. Ezzel a város költségei is csökkenhetnek, hisz a kevesebbet használt automatákból ritkábban kell üríteni az aprópénzt, papírral feltölteni, kevesebb lehet a karbantartási költség.

A kedvezményes parkolóbérlet vásárlási lehetőség nem ró extra terhet az ügyintézőkre, ugyanakkor a villanyautós is további kedvezményt kap. Akik ritkán parkolnak egy városban aligha fognak bérletet váltani, ők fizetik a teljes óradíjat. Ugyanakkor nőhet a bérlet vásárlók köre, ha nem csak a napi 8 órát fixen a munkahely előtt parkolók vásárolják meg, hanem azok is, akik rendszeresen utaznak az adott városba. A magyar nagyvárosok közül Kecskemét választotta ezt a módszert, igaz ott nem bárki, csak a helyi, tisztán elektromos autó tulajdonosok jogosultak az olcsóbb bérletre.

A kizárólag helyi lakosok támogatása esetén érdemes mérlegelni a befektetett munkát, az előnyöket és a marketing értéket. Logikus, hogy a parkolókat rendszeresen, 8-10 órás munkaidő idejére inkább a helyi villanyautósok foglalják, nem azok, akik az ország másik végéből turistaként érkeznek a városba. Ez a megoldás tehát extra adminisztrációs terhet ró a parkolási társaságra és a helyi autósokra, miközben a parkolók foglaltsága csak elhanyagolható mértékben csökken, de a város negatív üzenetet közvetít magáról.

Kapcsolódó cikkek

Válaszok

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

  1. Kiváló összefoglaló, konstruktív javaslatok!
    Jó lenne minél több városi önkormányzathoz eljuttatni, akár még azokhoz is, akik most kivezették az ingyenes parkolást, mert ezek fényében újragondolhatják, megfontolhatják, hogy módosítanak-e a döntésükön.
    Amelyik város meg még nem tart itt, ott megelőző csapásként kaphatnák meg, hogy eleve ne rossz irányba menjenek el.

  2. A fokozatosság elve alapján arra számitottam, hogy a tisztán elektromos autók parkolása egyelöre ingyenes maradhat. Nem hiszem, hogy a város bevétele most jelentösen megemelkedett.