A villanyautósok 92 százaléka sosem fog visszaváltani
A villanyautósok 92 százaléka újra nulla helyi károsanyag-kibocsátású autót vásárolna, ha holnap autócserére kerülne a sor – derült ki a Villanyautósok Világszövetsége (GEVA – Global EV Drivers Alliance, melynek a Magyar Elektromobilitás Egyesület (ELMOB) tagja) felméréséből, amelyben 23.000 autóst kérdeztek meg 18 országban.
Globális eredmények
A súlyozott globális eredmények szerint a válaszadók mindössze 1 százaléka tervezi a hagyományos, benzines vagy dízel üzemű autókhoz visszatérést, és a jelenleg tisztán elektromos autóval közlekedők 4 százaléka választana konnektoros hibridet (PHEV), ha holnap le kellene cserélnie autóját.
„Az eredmények megerősítik, hogy az autósok szeretik az elektromos járművek által kínált élményt” – mondta Joel Levin, a GEVA elnöke és a Plug In America igazgatója.
A felmérésből kiderült, hogy az elektromosra váltásnál a legfontosabb motivációt a kedvezőbb üzemeltetési költségek jelentik, a második legfontosabb szempont pedig a környezetvédelem.
A legtöbb országban már jónak mondható, és folyamatosan fejlődik a töltési infrastruktúra, de néhányan még mindig úgy nyilatkoztak, hogy számukra nehézséget jelent a töltés.
Az elektromos járművek legjelentősebb hátrányaiként a gyorstöltők korlátozott elérhetősége, a töltés időigényét, valamint a töltőoszlopok gyakori leállását jelölték meg a válszadók.
Magyarországi eredmények
A Magyar Elektromobilitás Egyesület, a GEVA magyar tagjaként büszke arra, hogy a felmérésben a második legtöbb válasz – Norvégia után – a magyar villanyautósoktól érkezett, amit ezúton is szeretnénk megköszönni az ELMOB tagjainak és minden magyar elektromos járművet használónak.
A 2024. augusztus 27. és november 20. között végzett felmérés 23.254 kitöltőjéből 1294-en voltak a magyar villanyautósok. A magyar válaszadók 95%-a férfi, 45 százalékuk a 45-54 éves korosztályból került ki, 29 százalékuk pedig még egy évnél rövidebb ideje használ elektromos autót.
A magyar villanyautósok 90 százaléka rendelkezik saját parkolóhellyel, amely alacsonyabb, mint a globális 94%-os arány. A válaszadók 95%-a nagyon elégedett vagy elégedett elektromos autójával, és csak 1-1 százalék mondta, hogy elégedetlen vagy különösen elégedetlen.
A globális eredménytől egyetlen százalékkal marad el Magyarország abban, hogy nálunk 91% választana újra elektromos autót, ha holnap autócserére kerülne a sor. Tölthető hibridre hazánkban is a villanyautósok 4 százaléka váltana, benzinesre vagy dízelre azonban a magyarok 2 százaléka lépne vissza, szemben a globális 1 százalékos eredménnyel, és nálunk a globális 2%-nál magasabb (3%) a bizonytalanok aránya is.
A magyar villanyautósok legfontosabb hátrányként a gyorstöltő hálózat rossz lefedettségét jelölték meg, a hazai autósok második legnagyobb problémája a töltés nehézkes indítása vagy a töltés kifizetése.Amit legkevésbé problémának éreznek a magyarok, hogy az új technológia megszokást igényel, valamint nem érezzük úgy, hogy villanyautóval közlekedni túl sok tervezést igényel.
Magyarországon is az alacsonyabb üzemeltetési költségek motiválták leginkább a vásárlókat az elektromos autóra váltásban, a második szempont azonban nálunk nem a környezetvédelem, hanem a kisebb helyi zaj- és károsanyag-kibocsátás volt.
A magyar villanyautósok 70%-ban otthon töltenek, amely hajszállal alacsonyabb a globális 72%-os eredménynél. Magyarországon 13% az 50 kW-os vagy annál gyorsabb töltőoszlopok használatának aránya, 6%-ban 50 kW alatti teljesítménnyel rendelkező, nyilvános parkolókban lévő töltőket használunk, a munkahelyi töltések aránya 9%, a töltések 2 százaléka pedig egyéb privát töltőkön (pl. barátoknál, rokonoknál, nyaralóban) történik.
A felmérést kitöltők 19 százaléka soha nem tapasztal sorakozást a gyorstöltő állomásoknál, amely lényegesen alacsonyabb a globális 28 százalékos eredménynél. A magyarok 46 százaléka ritkán, 23 százalék alkalmanként, 4% pedig gyakran szembesül sorbanállással.
Nem működő gyorstöltőkkel a 18% soha, 38% ritkán, 29% alkalmanként, 7% gyakran találkozik, a magyar villanyautósok 9 százaléka azonban az elmúlt évben soha nem használt gyorstöltőt, így erre a kérdésre nem tudott választ adni. A töltők hagyományos, vagy éppen nem töltő elektromos autók általi “elparkolását” gyakrabban tapasztaljak a magyar villanyautósok a globális aránynál.
Globálisan és Magyarországon egyaránt a villanyautósok 53 százaléka értett egyet különösen azzal az állítással, hogy a töltőoszlopokon közvetlen bankkártyás fizetési lehetőséget kellene biztosítani, és további 29% (globálisan 28%) egyetértett ezzel az igénnyel.
A magyar villanyautósok a globális eredményeknél árérzékenyebbek, ugyanis nálunk csak 10%, globálisan pedig 14% értett egyet különösen azzal az állíással, hogy a gyorstöltők elérhetősége fontosabb, mint a jó ár, az árak egyértelmű kommunikációjával viszont a magyarok kevésbé elégedetlenek, mint a többi országbeli villanyautósok.
A magyar villanyautósok 95 százaléka szeretné, ha az elektromosautó töltők ugyanolyan közúti táblákkal lennének jelölve, mint a benzinkutak.
A magyar válaszadók túlnyomó többsége (82%) egyetértett a többi ország kitöltőivel abban, hogy elektromos autóval a hosszabb utak megtétele több tervezést igényel, mint hagyományossal, és ennél is magasabb (89%) azok aránya, akik indulás előtt megtervezik, hogy hol fognak tölteni.
Hatótávparától azonban csupán 4% retteg nagyon, de további 18%, a globális eredmény kétszerese egyetértett azzal az állítással, hogy rendszeresen tapasztalja a lemerüléstől való szorongást. A többség azonban nem aggódik a töltések miatt a hosszabb utak alkalmával.
A felmérést kitöltő magyar villanyautósok többsége (58%) nem aggódik az akkumulátor élettartama miatt.
Hazánkban 66% érzi különösen nagy problémak a klímaváltozást és további 28% egyetért azzal, hogy ez egy nagy probléma. A válaszadók 84 százaléka elvárja a hatóságoktól, hogy meghatározzanak minimális elvárásokat a környezetvédelemmel kapcsolatban, és biztosítsák az alapvető munkajogi feltételeket az autóiparban.
Válaszok