Még kevesebben ülnének vissza elektromos autóból hagyományosba
Idén 26.071 villanyautós töltötte ki a Villanyautós Világszövetség (GEVA – Global EV Alliance) felmérését, amely az elektromos autózással kapcsolatos nehézségeket, a villanyautósok problémáit igyekszik feltárni. A legtöbb kitöltés nem meglepő módon Norvégiából érkezett, de az adott ország elektromosautó-flottájához viszonyítva a magyar elektromosautó-használók voltak a legaktívabbak, 2815 válaszadóval.
Ezúton is köszönjük a Magyar Elektromobilitás Egyesület tagságának és a hazai villanyautósoknak, hogy időt szántak a felmérés kitöltésére, és ezzel a nemzetközi porondon is megmutathattuk, hogy mennyire aktívak a magyar elektromosautó használók.
A felmérés 36 kérdése négy nagyobb kérdéskörbe csoportosítható, melyek arra keresték a választ, hogy
- melyek az elektromos járműre váltás legfőbb akadályai,
- az elektromos járműveket vezetők tapasztalatai,
- az elektromos járműveket vezetők véleménye,
- kik használnak elektromos járműveket?
Mi a legföbb akadálya a villanyautóra váltásnak?
A magyar villanyautósok túlnyomó többsége (77%) szerint az elektromos járműre váltás legfőbb akadálya a vételár, de nagyon sokan (70%) véleménye szerint a villanyautókhoz kapcsolódó tévhitek is jelentős befolyással bírnak.

A magyar elektromos jármű felhasználók 40 százaléka tartja problémának az út közbeni töltési lehetőségeket, de a töltési díjak vagy az otthoni töltés lehetősége csak 26-26 százalék szerint akadályozó körülmény.
Nem aggódunk a tűzveszély miatt
A magyar villanyautósok többsége (83%) nem értett egyet, vagy különösen nem értett egyet azzal az állítással, hogy aggasztja az elektromos járműve tűzveszélyessége, és mindössze 7% volt azok aránya, akiket aggaszt ez a probléma.
Még mindig kevés a nyilvános töltő itthon, de ami van, azt alig használjuk
Az elektromos autó használat három legfőbb hátrányát firtató kérdésnél a magyar villanyautósok 47 százaléka a nyilvános töltőhálózat lefedettségét jelölte meg, 32% pedig a töltés indítását és a töltési díj kifizetését érzi túl nehéznek. Az előző évben egyébként jóval többen (54%) vélték úgy, hogy nem megfelelő a hazai töltőhálózat.
A hosszú töltési idő csak 24% szerint gond, 25 százalékunk pedig úgy véli, nincsenek hátrányai az elektromosautó-használatnak, ami hatalmas javulás a tavalyi 16 százalékos eredményhez viszonyítva.

A villanyautósok többsége otthon tölt, 17% naponta, 37% két-három naponta, 35% pedig heti rendszerességgel. Az otthoni töltéshez egyébként 60% fali töltőt használ, 34% pedig háztartási konnektorról tölt. A felmérést kitöltő magyar villanyautósok 92 százaléka rendelkezik saját parkolóhellyel, ami az otthoni töltéshez szinte elengedhetetlen feltétel.
Gyorstöltőket (50 kW és felette) 10 % soha nem használ, 49% ritkábban, mint havi rendszerességgel, és mindössze 10% azoknak a villanyautósoknak az aránya, akik hetente vagy sűrűben töltenek nyilvános gyorstöltőkön. Kis teljesítményű nyilvános töltőket még ennél is kevesebben használnak.

A legtöbb villanyautós (46%) ár alapján választ nyilvános töltőoszlopot, de majdnem ugyanennyire (41%) fontosak a kiegészítő szolgáltatások, például az üzlet, étterem vagy mosdó megléte. Legkevésbé (16%) az számít, hogy egy helyszínen hány töltőoszlop érhető el.

Nem félünk az áramszünettől és nem jellemző a hatótávpara
Csupán 12% azok aránya Magyarországon, akiket aggodalommal tölt el, hogy egy hosszabb áramszünet esetén töltés nélkül marad az autója. Érdekes módon Németországban, Franciaországban és Svájcban magasabb arányban tartanak ettől a villanyautósok, legkevésbé pedig Indiában félnek az áramkimaradástól.
A magyar villanyautósok 73 százaléka nem érez „hatótávparát”, ami nemzetközi viszonylatban átlagosnak tekinthető. A legkevésbé a svájci, a német és a finn villanyautósoknak aggódnak a hatótáv miatt, leginkább pedig Indiában jelent ez problémát.
Még mindig többet kell tervezni a hosszú utak előtt, de ez kevésbé aggasztja az autósokat
A magyar villanyautósok 76 százaléka értett egyet azzal az állítással, hogy a hosszabb utak több tervezést igényelnek elektromos autóval, mint hagyományos meghajtásúval. Az előző évhez képest azonban kis mértékben javult ez a mutató a tavalyi 82%-os értékhez viszonyítva.
Annak ellenére, hogy tervezni kell, már csak 26 százalékot aggasztja ez, szemben a tavalyi 37 százalékos értékkel.
Kevésbé aggódunk az akku élettartama miatt
Tavaly még 28 százalék, idén már csak 23 százalék volt azon villanyautósok aránya, akik aggódnak az akkumulátorok élettartama miatt.
Növekedett a tapasztalt villanyautósok aránya
Idén már 6 százalékot tett ki a felmérés kitöltői között a 7 vagy több éve elektromos autót használók, míg tavaly csak 4% volt ez. Az egy évnél rövidebb ideje villanyautósok aránya 29-ről 23 százalékra csökkent.

A felmérést kitöltő magyar villanyautósok 55 százaléka használtan vette autóját, 38% új autót vásárolt, a fennmaradó 7% lízingel.
A takarékosság a legfőbb érv a váltásnál, a környezetvédelem idén már kevesebbeket ösztönöz
A felmérést kitöltő magyar villanyautósok többségét a kedvezőbb üzemanyag- (55%) és karbantartási költségek (32%) ösztönözték a váltásra. Az előző évhez képest jelentősen csökkent azok aránya, akik az elektromos autó környezetbarátsága (tavaly 19%, idén 12%), illetve a helyi környezetszennyezés csökkentése (tavaly 29%, idén 22%) miatt váltottak. Az előző évhez képest a vezetési élmény miatt váltók aránya csökkent a legnagyobbat, 18%-ról 7%-ra.

Még kevesebben váltanának vissza
Tavalyhoz képest 91%-ról 93%-ra nőtt azok aránya, akik újra elektromos autót választanának, ha most vennének új autót. Hagyományos dízel- vagy benzinüzemű járműbe a tavalyi 2%-kal szemben már csak 1% ülne vissza, tölthető hibridre idén már csak 3% váltana (tavaly 4%), és 3%-ról 1%-ra csökkent a bizonytalankodók aránya is.

A felmérés további eredményei ide kattintva böngészhetők.