Megérett a felülvizsgálatra a 130 éves forgalmi engedély

Amikor 130 évvel ezelőtt kiállították az első magyar forgalmi engedélyt, akkor annak egy teljesen más jellegű jármű nyilvántartásba vételét kellett igazolnia. Az 1910 óta kötelező és azóta szabványosított dokumentumot az elmúlt 112 évben 6 alkalommal módosították, a jelenleg használt formátumot 2005. január elseje óta, vagyis lassan 18 éve használjuk, és nagyon megérett már a frissítésre.

A forgalmi engedély több funkciót is ellát. Igazolja, hogy a jármű a forgalomban való részvételhez megfelelő műszaki állapotban van, ki a tulajdonosa és az üzembentartója, illetve hogy mik a legfontosabb paraméterei. Bár az elektromos hajtás az első változat óta végig választható opció volt, ennél több adatot az elektromos járművek esetén nem lehet a szabványos mezőkben megadni. 

Mi a különbség a két autó között a korukat leszámítva?

A fenti kép ugyan csak illusztráció, de jól mutatja, hogy két műszakilag jelentősen eltérő autó forgalmija mennyire azonos. A baloldali elektromos autó akkumulátorát 72,6 kWh-s akkuval szerelték, míg az idén gyártott változatba már 77,4 kWh-s akku került. A különbség ugyan „csak” 6%, de ezt pont annyi, mint amennyi különbség egy 1,5 literes és egy 1,6 literes autó motorja között megfigyelhető. Ugyanennek a modellnek létezik egy 58 kWh-s változata is, ami 25%-kal kisebb hatótávot tesz csak lehetővé, mint a legnagyobb akkus változat.

Akkukapacitás: 72,6 kWh vagy 77,4 kWh – nagyon nem mindegy

Az elektromos autóknál fontos adat lehet még az akkumulátor típusa/kémiája, a töltési teljesítmény, a motorok száma, a motorok típusa, a töltőcsatlakozó szabványa (biztosítva a lehetőséget több csatlakozó beírására is).

Ezek nélkül az adatok nélkül sajnos nagyon nehéz lesz a jövőben a használt autók adásvételekor a technikai tartalom ellenőrzése. Egy 72,6 kWh-s autót az eladó bátran hirdethet 77,4 kWh-sként, a lebukás veszélye minimális, miközben árban a két típus között százezrekben vagy akár milliókban is mérhetik majd a különbséget. Az elektromos járműveknél egyre gyakrabban előfordul, hogy nem egy, hanem kettő vagy akár több motor is van az autóban. Ezt a jelenlegi forgalmi engedély nem képes kezelni.

A Magyar Elektromobilitás Egyesület szeretné felhívni a az elektromos autó vásárlás előtt állók figyelmét arra, hogy sok típusnak többféle akkuval és hajtáslánccal felszerelt változata is létezik, melyek között tudásban és ennek megfelelően árban is óriási lehet a különbség. Mivel ezek a legtöbb esetben nem derülnek ki a forgalmi engedélyből, kétség esetén érdemes az autót olyan szakszervizbe elvinni a vásárlás előtt, ahol a pontos paramétereket alvázszám vagy bevizsgálás alapján hitelt érdemlően meg tudják mondani.

Továbbá szeretnénk kérni, hogy az illetékes hatóság a forgalmi engedély adattartalmának legközelebbi felülvizsgálatakor fontolja meg az elektromos járműveket azonosító legfőbb adatokkal való bővítést.

Kapcsolódó cikkek

Válaszok

Hozzászólás a(z) Olivér Barabás bejegyzéshez

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Válasz megszakítása

  1. Én azt is hozzávenném, hogy a jármű csúcsteljesítményénél a motorok együttes valós csúcsteljesítménye legyen meghatározva, ne pedig a motorok csúcsteljesítményének számszerű összege, hiszen jellemzően a két és több motoros járműveknél a motorok nem ugyan azon a sebességen adják le a csúcsteljesítményüket.
    Hibrid járműveknél sem csak összeadják, hanem egy eredő teljesítményt adnak meg a két hajtás kombinációjával.

    Oké ez

    1. Laci, elvileg a villanymotoroknál a névleges teljesítményt adják meg, nem a csúcsteljesítményt. Legalábbis eddig ez volt a divat. Nem is kéne ezen változtatni 🙂

  2. Nagyon jó összefoglaló!
    Már csak a HaHu-nak kéne lépni, és a keresési feltételek közé betenni elektromos autók esetén ugyanezeket:
    Akkukémia, brutto/netto kapacitás, töltőcsati(k) fajtája (pl adott autótípusnak van DC csati nélküli változata), töltőteljesítmény, fűtése hőszivattyús-e, stb….